تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس هفدهم- ابزار Quick Selection
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
این ابزار سلکشن، که در‌‌ همان جعبه ابزار Magic Wand قرار دارد، امکان ترسیم سلکشن با سرعت زیاد را به کاربر می‌دهد. زمانی که Quick Selection، فعال است، اگر موس را در تصویر درگ کنیم، این ابزار، خود به خود لبه‌ها را پیدا کره و سلکشن را تا لبه‌ها، گسترش می‌دهد. از این رو، برای سلکت کردن سریع یک شی یا شکل در تصویر، می‌توان از این ابزار استفاده نمود. البته، با توجه به خودکار بودن این ابزار، ممکن است نتیجه، چندان دقیق نباشد. اما با توجه به سرعت آن، می‌تواند شروع خوبی برای فرایند سلکشن باشد.
[تصویر:  01.jpg]

در Option Bar این برنامه، پس از قسمت مربوط به Preset، سه سمبل وجود دارد، که مانند ابزارهای سلکشن دیگر، سمبل New، باعث ترسیم سلکشن اول، سمبل Add To باعث افزایش سلکشن و سمبل Subtract From به کاربر اجازه می‌دهد از سلکشن کم کند. (شکل زیر)
[تصویر:  02.jpg]

زمانی که، یکبار از این ابزار استفاده کردیم، خود به خود سمبل Add To، فعال می‌شود.
برای تغییر سایز نوک قلم، هم می‌توانیم از کلید می‌انبر براکت چپ یا راست ([ ]) استفاده کنیم و هم می‌توان روی منوی مربوطه درOption Bar، کلیک کرد.
[تصویر:  03.jpg]

فرمان Roundness در پنجره تنظیم قلم، گردی نوک قلم را مشخص می‌کند. اگر مقدار آن برابر با ۱۰۰ درصد باشد، مقطع نوک قلم، دایره بوده و پایین‌تر از این مقدار، مقطع بیضی ایجاد خواهد شد. در پایین‌ترین حد، مقطع یک خط خواهد شد.
در زمانی که شکل قلم دایره نیست، فرمان Angel، زاویه قلم را مشخص می‌کند.
گزینه Auto Enhance، از سختی لبه‌های سلکشن می‌کاهد و سلکشن را بیشتر به سمت لبه‌ها سوق می‌دهد. همچنین اصلاحاتی را به صورت خودکار در انتخاب لبه‌ها به کار می‌برد که خود کاربر نیز می‌تواند در فرمان Refine Edge ایجاد نماید.
- Refine Edge: این گزینه که در Option Bar، تمام ابزارهای انتخاب وجود دارد، از دگمه‌های بسیار پر کاربرد در فرایند سلکت کردن به شمار می‌رود. کاربرد این دگمه پس از انجام سلکشن جهت اصلاح کردن و بهسازی مرز‌ها و محدوده سلکشن مورد نظر است. در زمان اجرا کردن این دگمه، بنجره محاوره‌ای مانند شکل زیر باز می‌شود.
[تصویر:  04.jpg]

بخش اول در پنجره، اختصاص دارد به View Mode، که توسط آن نحوه نمایش سلکشن و تصویر مشخص می‌گردد و به کاربر این امکان را می‌دهد که قسمتهای سلکت شده را بهتر تشخیص داده تا در زمینه بهینه سازی آن، بهتر عمل می‌کند.
اگر منوی قسمت View را باز کنیم، فهرستی مانند شکل زیر باز می‌شود، در این فهرست، هر مورد، به نحوی قسمت سلکت شده را از قسمت سلکت نشده، متمایز می‌کند.
[تصویر:  05.jpg]

- اولین مورد از بالا (Marching Ants)، کل تصویر را نمایش می‌دهد و بخش سلکت شده را با خط چین مجزا می‌کند.
- مورد دوم (Overlay)، روی قسمت سلکت شده را با رنگی پوشش داده در حالیکه بخش سلکت شده دست نخورده باقی می‌ماند
- در مورد سوم (On Black)، قسمتهای خارج از سلکشن سیاه شده و تصویر بخش سلکت شده را می‌بینم.
- مورد چهارم، یعنی On White، مورد بسیار پر کاربرد و مفیدی است. در این حالت تصویر بخش سلکت شده را می‌بینیم و سایر قسمتهای تصویر، سفید است. در این حالت به راحتی کاربر می‌تواند مرزهای سلکشن را ببیند. البته اگر رنگ بخش سلکت شده، خیلی روشن باشد، طبیعتا زمینه تیره، بهتر مرز‌ها را نشان خواهد داد.
- مورد بعدی که Black and White نام دارد، قسمتهای سلکت شده را با سفید، و بقیه تصویر را با سیاه نشان می‌دهد.
- مورد On Layers، باعث می‌شود، از آن لایه خاص، فقط قسمت سلکت شده به نمایش در بیاید و در قسمتهای سلکت نشده، لایه‌های دیگر، غیر از لایه حاضر، مشاهده شود.
- مورد Reveal Layers، تمام لایه‌ها را نشان می‌دهد و کاربر مرز سلکشن را نمی‌بیند.
- Radius: محدوده و شکل لبه‌های سلکشن را برای اصلاح مشخص می‌کند. هر چه این عدد پایین‌تر باشد لبه‌های سلکشن شارپ‌تر هستند.
حال اگر مقدار Radius بالا برود، لبه‌های سلکشن از حالت شارپی در آمده و نرم‌تر می‌شود. معمولا نحوه نرم‌تر شدن شکل لبه‌های سلکشن، توسط خود نرم افزار مشخص می‌شود.
[تصویر:  06.jpg]

البته کاربر نیز می‌تواند تا حدی در تعیین شکل Radius کنترل داشته باشد؛ اگر گزینه Smart radius انتخاب شود، نرم افزار Radius را بر اساس شارپ بودن و نرمی لبه‌های سلکشن تنظیم می‌کند.
سمبل Refine Radius [تصویر:  07.jpg]، به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از یک قلم محدوده Radius در تصویر را گسترش دهد.
سمبل Erase Refinement (شکل زیر)، به کاربر اجازه می‌دهد، با استفاده از قلم، بخش‌های از Radius را در تصویر پاک کند. برای اضافه کردن یا پاک کردن Radius توسط دو ابزار بالا، کافی است با قلم این ابزار، روی لبه‌های مورد نظر سلکشن در تصویر درگ کنیم.
[تصویر:  08.jpg]

گزینه Show Radius در بخش View، فقط محدوده Radius را نشان می‌دهد و گزینه Show Original، سلکشن اولیه را (قبل از Refine Edge)، نشان می‌دهد.
پس از تعیین لبه‌ها در بخش Radius، بخش Adjust Edge لبه‌های سلکشن را تنظیم می‌کند.
- اسلایدر Smooth، قسمتهای دندانه دار و پر چین لبه‌ها را تا حدی صاف‌تر می‌کند. در مثال زیر، در تصویر پایینی، میزان Smooth برابر با ۱۰۰ است.
[تصویر:  09.jpg]

[تصویر:  10.jpg]

- در بخش‌های قبلی با اسلایدر Feather آشنا شدیم. این فرمان لبه‌های سلکشن را نرم کرده و تدریجا با زمینه ادغام می‌کند. در نتیجه از ایجاد لبه‌های خیلی واضح و شارپ در منطقه سلکشن، جلوگیری می‌کند.
[تصویر:  11.jpg]

[تصویر:  12.jpg]

- اسلایدر Contrast، باعث افزایش کنتراست، در اطراف لبه‌ها می‌شود شکل زیر، در تصویر دوم، کنتراست برابر با ۱۰۰ است.
[تصویر:  13.jpg]

[تصویر:  14.jpg]

- و بالا خره اسلایدر Shift Edge، باعث می‌شود که سلکشن مرزهای سلکشن در لبه‌ها باز‌تر شده یا جمع شود.
- در قسمت Output، گزینه Decontaminate Color، باعث می‌شود رنگهای حاشیه‌ای در اطراف لبه‌ها، با رنگ قسمتهایی که کاملا سلکت شده‌اند جایگزین شوند و در اصطلاح، اطراف سلکشن تمیز‌تر می‌شود. از آنجا که این امر با تغییر رنگ اولیه برخی از پیکسل‌ها همراه است، در بخش Output to، باید مشخص شود که این تغییر باید به صورت ماسک در لایه، لایه جدید و یا فایل جدید ذخیره شود. (توضیح در مورد لایه‌ها و ماسک، در دوره آتی)
- اسلایدر Amount، میزان Decontamination را مشخص می‌کند.
- فعال بودن گزینه مفید Remember Setting، باعث می‌شود که هر بار که پنجره Refine Edge باز می‌شود، تنظیمات قبلی مشاهده شود و در واقع تنظیمات، صفر یا Reset نشده باشد. در این حالت، کاربر به راحتی می‌تواند تنظیمی را دورباره، کم و زیاد کند.
علاوه بر آنچه در مورد کلید Refine edge مطرح شد، همچنان چند کنترل دیگر برای اصلاح سلکشن وجود دارد که در منوی Select واقع شده‌اند. در ادامه به طرح چند فرمان در این زمینه می‌پردازیم.
لینک مرجع