تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس شانزدهم- ابزارهای انتخاب - بخش چهارم
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
Lasso tools

جعبه ابزار سلکشن بعدی که حاوی دقیق‌ترین و پرکاربرد‌ترین، ابزار‌های سلکشن است، جعبه ابزار مربوط به Lasso Tool‌ها است که از سه ابزار متفاوت تشکیل شده است.
[تصویر:  01.jpg]

در اغلب فرایندهای حرفه‌ای سلکشن، معمولا یکی از این ۳ ابزار کاربرد دارد. با توجه به گستردگی و دقت کارکرد در این ابزار‌ها، کسب مهارت و تجربه در آن‌ها می‌تواند، روند کار را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

Lasso Tool
اولین ابزار از این مجموعه، ابزار Lasso Tool است، با کلید میانبر L. این ابزار، برای سلکشن، آزادی عمل بسیاری به کاربر می‌دهد. در صورت فعال بودن این ابزار، کاربر می‌تواند موس را با هر شکل و جهتی حرکت داده و یک محیط سلکشن ایجاد کند.
[تصویر:  02.jpg]

این ابزار ممکن است از دقت بالایی برخوردار نباشد اما از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و قادر به ترسیم پیچیده‌ترین سلکشن‌ها است.
از آنجا که محدوده سلکشن با یک محیط بسته مشخص می‌شود، اگر کاربر سلکشن را نیمه کاره‌‌ رها کند یعنی محیط را نبندد (ابتدا و انتهای مرز سلکشن به هم نرسند)، فتوشاپ به صورت خود کار، سلکشن نیمه کاره را می‌بندد. گاهی نتیجه این عملکرد خود کار مطابق میل کاربر نیست. لذا بهتر است کاربر، خود، محیط سلکشن را کامل کند.
در مورد کلیه مواردی که در Option Bar این ابزار آمده است، قبلا سخن به میان رفته است.

Polygonal Lasso Tool
دقیق‌ترین ابزار این مجموعه است. کاربرد این ابزار در سلکشن کارهای حرفه‌ای اعم از طرح و عکس، به خصوص در زمانی که با لبه‌های صاف سر و کار داریم، بسیار زیاد است و امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
این ابزار، محیط سلکشن را از به هم پیوستن خطهای راست ایجاد می‌کند. (شکل زیر)
[تصویر:  03.jpg]

برای استفاده از این ابزار کافی است، با یک کلیک، از نقطه‌ای فرایند سلکشن را آغاز کنیم. سپس خطی ظاهر می‌شود که طول و جهت آن در اختیار کاربر است. هرجا نیاز به تغییر جهت باشد کاربر می‌تواند یک بار دیگر کلیک کند. در این حالت خط قبلی ترسیم شده، و خط جدیدی در امتداد خط قبلی آماده ترسیم است. در این ابزار نیز برای کامل شدن فرایند سلکشن، باید خطوط مرزی سلکشن، حلقه بسته‌ای را تشکیل دهند در غیر این صورت نرم افزار به اختیار خود، حلقه را می‌بندد. اگر در میانه کار، یکی از خط‌ها اشتباه ترسیم شد، کاربر می‌تواند با استفاده از کلید Delete و یا Backspace، یک یا چند خط به عقب برگردد.
با بزرگنمایی زیاد و صرف وقت و دقت کافی، کاربر، امکان ترسیم سلکشنهای بسیار دقیق حتی در اطراف شکلهای پیچیده غیر هندسی را خواهد داشت.
[تصویر:  04.jpg]

کلیه امکانات موجود در Option Bar این ابزار نیز، قبلا مورد بررسی قرار گرفته است.

Magnetic Lasso Tool
این ابزار، برای سلکت کردن لبه‌های نا‌منظم و ناصاف، گزینه بسیار مناسب و سریعی است. عملکرد این ابزار به این صورت است، که ابزار، همزمان با حرکت موس در لبه قسمت یا شکل مورد نظر، به صورت خود کار لبه‌ها را پیدا کرده و سلکشن را در امتداد آن‌ها، ترسیم می‌کند. در زمان ترسیم، نقاطی (گره) در مسیر ایجاد می‌شود که بیانگر محل تغییر جهت‌های عمده است. همچنین در طی مسیر، هرجا که کاربر، نیاز به تغییر جهت داشت، می‌تواند از یک کلیک در آن نقطه استفاده نماید. در اینجا نیز برای بازگشت به گره قبل، از کلید Backspace یا Delete استفاده می‌شود.
[تصویر:  05.jpg]

استفاده بهینه از این ابزار، نیاز به تنظیم صحیح مشخصات آن در Option Bar دارد.
مشخصات ترسیم این ابزار، با سه عنوان Width، Frequency و Contrast تعیین می‌گردد.
خانه Width، پهنا یا قطری را مشخص می‌کند که در آن ابزار به دنبال لبه می‌گردد. در حالت عادی، کاربر قادر به دیدن این محدوده نیست. با فشار دادن کلید Caps Luck، شکل نمایشگر موس به دایره‌ای تبدیل شده که محدوده جستجو را نشان می‌دهد. در این حالت، بهتر است، علامت + وسط دایره را در امتداد لبه بکشیم. اگر قطر جستجو به گونه‌ای تعیین شود که در یک زمان چند لبه در محدوده واقع شوند، امکان خطای ابزار در تشخیص لبه‌ها وجود دارد. بنا بر این بهتر است با توجه به فضای اطراف لبه‌ها، قطر جستجو تعیین گردد.
عنوان Contrast، برای تشخیص لبه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه تشخیص لبه‌ها در این ابزار بر اساس کنتراست است. یعنی در محدوده جستسجو، ابزار به دنبال کنتراست می‌گردد. در هر نقطه‌ای که کنتراست زیاد بود (اختلاف تون و رنگ قبل و بعد از آن زیاد بود)، آن نقطه لبه فرض می‌شود. گاهی اختلاف رنگ و تون در لبه بخش مورد نظر زیاد است که در این حالت می‌توان از درصدهای بالا برای تشخیص لبه استفاده کرد. گاهی هم اختلاف تون و رنگ در لبه بسیار کم است و انتخاب درصد بالا، باعث می‌شود که ابزار نتواند در هیچ نقطه‌ای کنتراست مورد نظر را پیدا کرده و لبه را تشخیص دهد.
و بالاخره، عنوان Frequency که تعداد گره‌ها و تغییر جهت‌ها را در مسیر مشخص می‌کند. هر چه مقدار Frequency (بسامد) بیشتر باشد، تعداد گره‌ها نیز بیشتر می‌شود. معمولا از بسامد بالا، برای لبه‌های نامنظم و ناصاف و از بسامد پایین برای لبه‌های منظم و صاف استفاده می‌شود.
سایر امکانات موجود در Option Bar، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

Magic Wand Tool
این ابزار که یکی دیگر از ابزارهای انتخاب است، متعلق به یک جعبه ابزار ۲ تایی است، که می‌تواند در تسریع سلکشن، بسیار موثر باشد. به طور کلی، وظیفه این ابزار، انتخاب کردن رنگهای مشابه در تصویر است.
[تصویر:  06.jpg]

برای این منظور، کافی است، در حالیکه این ابزار فعال است، روی رنگ مورد نظر کلیک کنیم. سپس رنگهای مشابه، در کل تصویر، به صورت خود کار، انتخاب می‌شود. (در شکل زیر، روی یک نقطه سبز، در قسمت بالای تصویر کلیک شده است)‌‌ همان طور که مشاهده می‌شود، رنگ‌های سبز مشابه، در کل تصویر انتخاب شده است.
[تصویر:  07.jpg]

اگر چه این فرآیند، به صورت خودکار اتفاق می‌افتد، کاربر می‌تواند توسط تنظیماتی که در Option Bar، قرار گرفته است، تا حدی روی این ابزار، کنترل داشته باشد.
یکی از این تنظیمات، Tolerance است که تعیین کننده رنگهای مشابهی است که ابزار، سلکت می‌کند. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، رنگهای مشابه بیشتری سلکت می‌شود و اگر این مقدار خیلی پایین مثلا برابر با ۱ باشد، فقط آن رنگ خاصی که روی آن کلیک می‌شود، مورد انتخاب قرار می‌گیرد. بازه‌ای که برای تلورانس می‌توان تعیین کرد، بین ۰ و ۲۵۵ (تعداد تون‌ها در هر کانال، با عمق رنگ ۸ بیت) است.
برای مثال، در شکل فوق، تلورانس برابر با ۳۲ بود. در شکل زیر تلورانس را روی ۱۰۰ قرار می‌دهیم و روی‌‌ همان نقطه سبز قبلی کلیک می‌کنیم.
[تصویر:  08.jpg]

همان طور که مشاهده می‌شود، تقریبا تمام سبز‌ها و حتی برخی از تونهای نزدیک به رنگ سبز نیز سلکت شد.
در مورد Anti- Alias قبلا صحبت کردیم. اگر گزینه Contiguous، فعال باشد، ابزار Magic Wand، تنها تونهای مشابه را در همسایگی هم (به یکدیگر پیوسته باشند) را انتخاب می‌کند. مثال فوق را که در آن گزینه Contiguous فعال نیست را در نظر بگیریم. حال، در‌‌ همان نقطه قبل کلیک می‌کنیم در حالیکه گزینه Contiguous انتخاب شده است.
[تصویر:  09.jpg]
همان طور که در شکل بالا نیز مشخص است، بر خلاف مثال قبل، تونهای سبز در پایین عکس، انتخاب نشده‌اند زیرا با سبزهای بالای عکس، نا‌پیوسته است. Sample All Layers نیز، باعث می‌شود که ابزار از کلیه لایه‌ها، نمونه برداری کند.
لینک مرجع