تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس پانزدهم- ابزارهای انتخاب - بخش سوم
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
Save Selection
در تمامی مواردی که بخشی از تصویر انتخاب شده است، امکان ذخیره سازی بخش انتخاب شده وجود دارد. برای این منظور باید به فرمان Save Selection، واقع در منوی Select مراجعه نمود. با کلیک کردن روی این فرمان، پنجره محاوره‌ای مطابق شکل زیر باز می‌شود. این فرمان در زمانی که ابزار سلکشن فعال است و قسمتی از تصویر سلکت شده، با راست کلیک نیز قابل دسترسی است.
[تصویر:  01.jpg]

در منوی اول، (Document)، کاربر مشخص می‌کند که قصد دارد قسمت سلکت شده (Selection) را در چه تصویری ذخیره کند. می‌توان سلکشن را در‌‌ همان تصویر جاری (انتخاب نام فایل مورد نظر)، یا تصویر دیگری که در محیط فتوشاپ باز است و ابعاد یکسانی با تصویر جاری دارد و یا حتی یک تصویر جدید (New، در این حالت یک تصویر جدید ایجاد شده و قسمت انتخاب شده به رنگ سفید در تصویر سیاه قرار می‌گیرد) ذخیره نمود.
منوی Channel، به کاربر اجازه می‌دهد که سلکشن را به صورت مجزا ذخیره کند (New) و یا اینکه با یکی از سلکشن‌های ذخیره شده قبلی ترکیب نماید (در این حالت باید نام سلکشن مورد نظر انتخاب گردد). از این رو، لیست سلکشنهایی که قبلا ذخیره شده نیز در این منو دیده می‌شود.
در منوی Name نامی برای اختصاص به سلکشنی که قصد ذخیره سازی آن را داریم، از کاربر در خواست می‌شود.
نکته: یک سلکشن، در کانال آلفا (Alpha Channel) ذخیره می‌شود. بنابراین در زمان ذخیره سازی یک فایل که دارای سلکشن ذخیره شده است، باید توجه داشت که فرمت آن فایل، قابلیت ذخیره کردن کانال آلفا را نیز داشته باشد. مثلا فرمت JPG نمی‌تواند کانال آلفا را ذخیره کند به همین دلیل در زمان ذخیره سازی در قالب JPG، در پنجره Save As، علامت هشداری مطابق شکل زیر در کنار گزینه کانال آلفا ظاهر می‌شود.
[تصویر:  02.jpg]

فرمت‌هایی مانند TIF و PSD قابلیت ذخیره سازی Alpha Channels را دارا هستند.

Load Selection
برای فراخوانی سلکشنهای ذخیره شده، کافی است به منوی Select رفته و فرمان Load Selection را انتخاب کنیم.
در این پنجره‌‌ همان طور که در شکل زیر نیز مشاهده می‌شود، ابتدا در منوی Document، نام فایل مورد نظر را انتخاب و سپس در گزینه Channel، سلکشن مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.
[تصویر:  03.jpg]

گزینه Invert باعث می‌شود که سلکشن برعکس شود، یعنی قسمتهایی که سلکت نبوده، سلکت می‌شوند و قسمتهای سلکت شده، از حالت انتخاب، خارج می‌شوند. فرمان Invert در منوی Select نیز قرار دارد که وظیفه مشابهی را در مورد سلکشن جاری در تصویر بعهده دارد.
در حالتی که تمایل داریم، یک سلکشن را با سلکشن دیگری ترکیب کنیم، باید ابتدا پنجره Save Selection و در منوی Channel، سلکشن مورد نظر را انتخاب کنیم. سپس یکی از گزینه‌های پایینی پنجره را در راستای منظورمان انتخاب می‌کنیم.
[تصویر:  04.jpg]

- در زمانی که Channel در حالت New قرار گرفته باشد، در پایین پنجره نیز گزینه New Channel انتخاب شده که باعث می‌شود، سلکشن با نام جدیدی ذخیره شود.
- گزینه بعدی یعنی Add to Channel، سلکشن جدید را به سلکشن ذخیره شده اضافه می‌کند.
- گزینه Subtract from Channel، سلکشن جدید را از سلکشن ذخیره شده کم می‌کند.
- گزینه Intersect with Channel، قسمت مشترک بین سلکشن جدید و سلکشن ذخیره شده را به عنوان انتخاب نهایی در نظر می‌گیرد.
در زمان لود کردن (فراخوانی) یک سلکشن نیز در پنجره مربوطه، با همین گزینه‌ها مواجه هستیم و می‌توانیم سلکشن لود شده را با سلکشن حاضر ترکیب کنیم.

Elliptical Marquee Tool
یکی از ابزارهای دیگر انتخاب، Elliptical Marquee Tool است که در‌‌ همان جعبه Rectangular Marquee Tool قرار دارد و سلکشنهای بیضی یا دایره‌ای ترسیم می‌کند.
[تصویر:  05.jpg]

کارکرد این ابزار مانند Rectangular Marquee Tool است.‌‌ همان طور که مشاهده می‌شود، با توجه به منحنی بودن سلکشن در این حالت، گزینه Anti Alias نیز فعال است.

Single Row یا Single Column Marquee Tool
این دو ابزار برای رسم یک سطر (Single Row) یا ستون (Single Column) با عرض یک پیکسل به کار می‌روند. یکی از کاربردهای این ابزار‌ها که در جعبه ابزار Marquee Tool‌ها قرار دارد، ترسیم یک سطر یا ستون در راستای بخشی از تصویر است که دارای خط راست بوده و می‌خواهیم آن بخش را سلکت کنیم. در این حالت یک سطر یا ستون را ایجاد کرده و سپس یکی از اضلاع آن را توسط Transform Selection در جهت مناسب، درگ می‌کنیم.
[تصویر:  06.jpg]

با توجه به باریک بودن عرض در این حالت سلکشن، گاهی برای اینکه مرز سلکشن قابل رویت باشد، باید تصویر را بزرگنمایی کنیم.
لینک مرجع