تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس سیزدهم- ابزارهای انتخاب- بخش اول
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
ابزارهای انتخاب (Slective Tools) به طور کلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. معمولا در بسیاری از موارد، کاربر، تمایل دارد که تغییرات و فرامین مورد نظر را (مانند فرامین تنظیم تون و رنگ) فقط روی بخشی از عکس اعمال کند. در چنین شرایطی انتخاب کردن بخشهای مورد نظر با ابزار و فرامین مربوطه، در اولویت قرار دارد. به این معنی که ابتدا باید قسمتهای مورد نظر به نحوی از قسمتهای دیگر تصویر مجزا شده تا تغییرات، تنها بر روی آن‌ها صورت پذیرد و دیگر قسمتهای تصویر بدون تغییر باقی بماند. به لحاظ اهمیت بسیار این فرایند، ابزار، فرامین و تکنیکهای متعددی برای این منظور در فتوشاپ در نظر گرفته شده که برای حصول نتیجه مطلوب، باید از یک و یا ترکیب چند تا از آن‌ها استفاده کرد. دقت در انتخاب بخش مورد نظر در تصویر، در نتیجه نهایی بسیار مهم است. انتخاب‌های ناقص یا بی‌دقت، می‌تواند تا حد زیادی از ارزش یک تصویر یا عکس بکاهد. در بخش حاضر، سعی می‌کنیم روش‌ها و ابزار رایج در انجام عملیات انتخاب (Selection) را شرح دهیم.

Rectangular Marquee Tool (ابزار انتخاب ۴ ضلعی(
این ابزار، اولین ابزار Selection در میله ابزار است.
[تصویر:  01.jpg]

وقتی این ابزار فعال است، کافی است موس را در قسمتی که می‌خواهیم انتخاب (Select) شود، درگ (Drag) کنیم. در این حالت، یک چهار ضلعی به صورت خط چین ظاهر می‌شود که محدوده انتخاب شده را مشخص می‌کند.
[تصویر:  02.jpg]

در حالت عادی، ترسیم از گوشه ۴ ضلعی انجام می‌شود. اگر بخواهیم ترسیم از مرکز آغاز شود، باید در زمان درگ کردن، کلید Alt را نگه داریم.
همان طور که در شکل نیز دیده می‌شود، به سادگی قسمتی را انتخاب کردیم. حال می‌توانیم اغلب فرامین و تنظیمات مربوط به تصویر را، تنها در محدوده بخش انتخاب شده اجرا کنیم. مثلا در شکل زیر، Hue بخش مورد نظر را تغییر داده‌ایم.
[تصویر:  03.jpg]

همان طور که مشاهده می‌شود، تغییرات فقط در بخش سلکت شده اتفاق افتاد و نه در بخش دیگری.
برای اینکه قسمتی را از حالت سلکت شده خارج کنیم، باید از فرمان Deselect که در منوی Select، قابل دسترسی است، استفاده کنیم. به لحاظ نیاز مکرر به استفاده از این فرمان، استفاده از کلید میانبر Ctrl+D، توصیه می‌گردد.
گاهی خط چین‌هایی که محدوده سلکت شده را نشان می‌دهند، برای دید کاربر مزاحمت ایجاد می‌کنند. لذا کاربر می‌تواند با استفاده از فرمان Ctrl+H، خط چینهای اطراف بخش سلکت شده را نامرئی کند. در این حالت اگرچه همچنان، قسمت مورد نظر سلکت شده است، اما نقطه چین‌ها دیده نمی‌شوند. برای دیدن مجدد نقطه چین‌ها، کافی است دوباره از کلید میانبر Ctrl+H استفاده کنیم.
در Option Bar یک ابزار انتخاب (Selection Tools)، قابلیت‌های زیادی قرار گرفته است که تعدادی از آن‌ها در تمام آن‌ها مشترک است. در Option Bar ابزار Rectangular Marquee Tool، مطابق معمول، اولین گزینه مربوط است به Preset‌ها ست.
- اما سمبل بعدی، که New Selection نام دارد و به صورت پیش فرض فعال است، به کاربر اجازه می‌دهد، هر بار که موس را روی تصویر درگ کند، سلکشن جدیدی را ترسیم نماید.
[تصویر:  04.jpg]

در زمانی که این آیتم فعال است، اگر کاربر در داخل محدوده سلکشن کلیک کرده و موس را حرکت دهد، می‌تواند سلکشن را جابجا کند.
- سمبل Add to Selection، در صورت فعال بودن، به کاربر اجازه می‌دهد، با حفظ سلکشن جاری، سلکشنهای مجزای دیگری را ایجاد کند یا به سلکشن جاری اضافه نماید. این قابلیت‌ها، به دلیل کاربرد زیاد، دارای کلیدهای میانبری هستند. اگر در حالت New Selection هستیم، اگر کلید Shift را نگه داریم، موقتا حالت Add to Selection فعال می‌شود (تا زمانی که کلید Shift را نگه داشته‌ایم) و می‌توان این مطلب را از علامت + که در کنار نشانگر موس ظاهر می‌شود، تشخیص داد.
[تصویر:  05.jpg]

- سمبل بعدی Subtract from Selection، به کاربر اجازه می‌دهد از محدوده انتخاب شده حاضر قسمتی را کم کند. کلیدی که موقتا این حالت را فعال می‌کند، Alt است.
[تصویر:  06.jpg]

- سمبل بعدی Intersect with selection، در صورت فعال بودن باعث می‌شود که قسمت مشترک سلکشن حاضر، با سلکشن جدیدی که ایجاد می‌کنیم، به عنوان سلکشن نهایی انتخاب شود. در واقع اشتراک سلکشن قبلی و سلکشن جدید، سلکت می‌ماند. کلید فعالسازی موقت این حالت، Shift+Alt است.
[تصویر:  07.jpg]

- بخش بعدی در Option Bar، اختصاص دارد به عنوان Feather که در لغت به معنای پَر است. این قابلیت بسیار پرکاربرد، Hardness یا وضوح لبه‌های سلکشن را تعیین می‌کند. به این معنی که هرچه feather بالا‌تر باشد، اگر تغییرات و فرامینی در محدوده انتخاب شده انجام شود، مرزهای محدوده، تدریجا این میزان تغییرات را از دست داده و کم کم با زمینه تصویر ترکیب می‌شوند. حال آنکه اگر Feather برابر صفر باشد، مرزهای محدوده تغییر داده شده، کاملا شارپ و مشخص خواهد بود و هیچ گونه نرمی و تلفیقی با زمینه در لبه‌ها به چشم نمی‌خورد.
در بسیاری از موارد خصوصا در ادیت عکس، این قابلیت به کار می‌آید. در شکل زیر دو نمونه برای مقایسه آورده شده است.
[تصویر:  08.jpg]

[تصویر:  09.jpg]

در شکل بالایی، Feather برابر صفر است اما در شکل پایین Feather برابر ۱۰۰ پیکسل است. واحد Feather در اینجا پیکسل است به معنی اینکه کاربر مشخص می‌کند تغییر تدریجی از چند پیکسل در اطراف مرز سلکشن، آغاز شود.‌‌ همان طور که در شکل فوق مشاهده می‌شود، علیرغم اعمال تغییرات چشمگیر در بخش سلکت شده، تشخیص مرز سلکت شده دشوار است. حال اگر Feather بیشتر باشد و یا تغییرات کمتر باشد، تشخیص لبه‌های سلکشن، تقریبا غیر ممکن خواهد بود.
نکته: برای اینکه اثرfeather اعمال شود، باید مقدار آن قبل از انجام سلکشن، تعیین شود.
- گزینه Anti-Alias در اینجا نیز عملکردی یکسان با ابزارهای دیگر دارد. یعنی از ایجاد لبه‌های دندانه‌ای در سلکشنهای دارای انحنا جلوگیری می‌کند (علت ایجاد این دندانه‌ها، چند ضلعی و معمولا ۴ ضلعی بودن پیکسلهاست). در این ابزار با توجه به اینکه سلکشن از خطوط راست (و نه منحنی‌ها) تشکیل شده است، این گزینه خاموش است.
- در منوی Style، کاربر سه حالت را می‌تواند انتخاب کند. حالت اول که به صورت پیش فرض نیز انتخاب شده، حالت Normal است. در این حالت، ابعاد محدوده سلکت شده کاملا انتخابی است و بستگی به درگ کردن موس توسط کاربر دارد.
در حالت بعدی یعنی Fixed Ratio، کاربر می‌تواند برای پهنا و ارتفاع محدوده سلکت شده، نسبت تعیین کند.
[تصویر:  10.jpg]

برای وارد کردن نسبت، کافی است در خانه‌های مربوط به Width و Height، اعداد مورد نظر را وارد کنیم. در مثال فوق، نسبت ۱ به ۱ تعیین شده است. در نتیجه پهنا و ارتفاع بخش سلکت شده یکسان است. در نتیجه، سلکشنی به شکل مربع خواهیم داشت. (شکل زیر)
[تصویر:  11.jpg]

شکل زیر، دارای سلکشنی با نسبت ۵ به ۱ است.
[تصویر:  12.jpg]

حالت بعدی، Fixed Size است که به کاربر اجازه می‌دهد، پهنا و ارتفاع دقیق محدوده انتخابی را با واحد مورد نظر وارد کند. در این حالت باید اعداد را در خانه‌های مربوط به Width و Height وارد نموده و واحد مورد نظر را نیز در جلوی آن‌ها تایپ کرد. به عنوان مثال، برای واحد سانتی متر می‌توان از اختصار cm، برای اینچ از اختصار in و برای پیکسل از اختصار px استفاده نمود.
سمبل [تصویر:  13.jpg] جای پهنا و ارتفاع را عوض می‌کند.
مورد آخر درOption Bar ابزار سلکشن، یعنی دگمه Refine Edge را، پس از مطرح کردن چند ابزار دیگر سلکشن در این دوره مورد بررسی قرار می‌دهیم.
در ادامه تنظیمات و قابلیت‌ها در ابزارهای سلکشن، به چند مورد مرتبط اشاره می‌کنیم که در منوی Select واقع شده‌اند و یا با راست کلیک کردن در محدوده انتخاب شده در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.
لینک مرجع