تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس یازدهم- ابزار داج، برن و اسپانج
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
در ادامه مبحث نور و رنگ، اکنون به چند ابزار در این زمینه اشاره می‌کنیم.
داج (Dodge) و برن (Burn)
یکی از ابزارهایی که کاربرد و نام آن از عکاسی گرفته شده است، ابزار داج (Dodge) و برن (Burn) است. در زمان چاپ فیلم عکاسی، با تکنیکهای خاصی می‌توان قسمتهایی از عکس را روشن‌تر (Dodge) یا تیره‌تر (Burn) کرد. از همین رو، نرم افزار فتو شاپ نیز این ابزار را در اختیار کاربران قرار داده تا کاربرد Dodge و Burn درعکاسی را شبیه سازی نماید.
[تصویر:  01.jpg]

‌‌ همان طور که اشاره شد، وظیفه Dodge Tool، روشن کردن بخشی از عکس است. زمانی که این ابزار، فعال است، نمایشگر موس به صورت یک براش در می‌آید که همانند ابزار براش، می‌توان مشخصات آن را تنظیم کرد. اگر موس را روی بخش‌های مورد نظر بکشیم، آن قسمت‌ها روشن‌تر می‌شوند. ابزار Burn نیز تنظیمات مشابهی دارد با این تفاوت که قسمتهای مورد نظر را تیره‌تر می‌کند.
یکی از تنظیمات موجود در Option Bar این ابزار‌ها، Exposure است که شدت اثر این ابزار را تعیین می‌کند. هر چه Exposure بیشتر باشد، میزان روشن شدن یا تیره شدن بخش مورد نظر بیشتر خواهد بود.
[تصویر:  02.jpg]

منوی دیگری که در Option Bar به چشم می‌خورد، Range است. این منو، مشخص می‌کند که از نظر تون، کدام بخش‌ها مورد تاثیر قرار گیرد. عنوان Midtone، تاثیر ابزار را در تون‌های میانی، Shadows در تیرگی‌ها و Highlights در روشنایی‌ها ایجاد می‌کند. در تصاویر زیر، به ترتیب از بالا به پایین قسمتهای Shadows و سپس Midtone و بالاخره Highlight‌ها با یک اندازه از Exposure تیره‌تر (Burn) شده‌اند. تفاوت در هر سه عکس کاملا مشهود است.
[تصویر:  03.jpg]
[تصویر:  04.jpg]
[تصویر:  05.jpg]

از ابزار Dodge و Burn نیز می‌توان برای افزایش یا کاهش کنتراست در قسمتهایی از تصویر استفاده کرد. به طور مثال، برای افزایش کنتراست در قسمتی، می‌توان Shadow‌ها را Burn و Highlight‌ها را روشن‌تر کرد و برای کاهش کنتراست و یکدست کردن تونالیته، می‌توان برعکس عمل فوق را انجام داد.
گزینه Protect Tones با محافظت از تون‌ها، کلیپ شدن را به حد اقل می‌رساند. همچنین از عوض شدن رنگ‌ها در زمان Dodge و Burn جلوگیری می‌کند.

اسپانج (Sponge)
وظیفه این ابزار، افزایش یا کاهش Saturation در قسمتهای مورد نظر در عکس است.
[تصویر:  06.jpg]

اگر در بخش Mode در Option Bar این ابزار، گزینه Desaturate انتخاب شده باشد، این ابزار باعث کاهش اشباع رنگ شده و اگر گزینه Saturate انتخاب شود، باعث افزایش اشباع رنگ در قسمتهای مورد نظر می‌شود.
وظیفه عنوان Flow در Option bar نیز تعیین شدت عمل این ابزار است. هرچه عدد Flow بالا‌تر باشد، میزان تاثیر ابزار نیز بیشتر می‌شود. تاثیرات این ابزار نیز بصورت براش و با تنظیمات مشابه اعمال می‌شوند.
لینک مرجع