تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس نهم- Invert و Shadows/Highlights و Replace Color و Desaturate
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
Invert
این فرمان رایج، باعث معکوس شدن رنگ و تون یا نگاتیو شدن تصویر می‌شود. (تصویر پایین)
[تصویر:  01.jpg]
[تصویر:  02.jpg]
غیر از ایجاد جلوه‌های هنری در تصاویر، این فرمان در ماسک‌ها و برخی از فیل‌تر‌ها که در دوره‌های آتی مورد اشاره قرار می‌گیرند نیز کاربرد دارد.




Shadows/Highlights
با استفاده از این فرمان می‌توانیم تیرگی‌ها را روشن‌تر و روشنی‌ها را تیره‌تر کنیم.
[تصویر:  03.jpg]
همچنین می‌توان برخی از جزئیات موجود در تیرگی‌ها و یا روشنی‌ها را احیا کرد.

اگر گزینه Show More Options انتخاب شود، اسلایدرهای دیگری جهت تنظیمات پیشرفته‌تر در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که در این دوره به همین دو اسلایدر اصلی بسنده می‌کنیم.



Replace Color
از فرامین مهم دیگر در زمینه تنظیم تون و رنگ که در این دوره مورد بررسی قرار می‌دهیم، فرمان Replace Color است. توسط این فرمان، کاربر می‌تواند براساس رنگ، قسمت‌هایی از تصویر را انتخاب کرده و رنگ اولیه را با رنگی جدید جایگزین کند.
[تصویر:  04.jpg]
همان طور که در تصویر نیز مشاهده می‌شود، برای انتخاب قسمت‌های مورد نظر، سه قطره چکان در اختیار کاربر قرار دارد. با کلیک کردن قطره چکان بر قسمتی در روی تصویر، آن بخش انتخاب می‌شود. حال اگر در پنجره، گزینه Selection انتخاب شده باشد، در مستطیل وسط پنجره، قسمت‌های انتخاب شده به رنگ سفید و دیگر قسمت‌ها به رنگ سیاه به نمایش در می‌آیند.

جهت اضافه کردن به قسمت‌های انتخاب شده، از قطره چکان با علامت + و جهت کاستن از آن‌ها، از قطره چکان با علامت منفی استفاده می‌شود.

اگر رنگهای مشابه مجاور را نیز انتخاب کنیم، گزینه Localized Color Clusters در انتخاب دقیق‌تر، به ما کمک می‌کند. البته گاهی نیز گسترش ناحیه انتخاب را توسط کاربر محدود می‌کند.

اگر گزینه Image فعال باشد، کاربر کل تصویر را در مستطیل وسط پنجره می‌بیند و در‌‌ همان جا می‌تواند اقدام به انتخاب کند. البته در حال Selection نیز می‌توان در مستطیل پنجره، انتخاب را انجام داد.

با استفاده از اسلایدر Fuzziness می‌توان، رنگهایی که با رنگ منتخب در ارتباط هستند را نیز انتخاب کرد.

در پنجره، رنگ اولیه با گزینه Color و رنگ نتیجه با گزینه Result مشخص می‌شود، و تغییر رنگ، با استفاده از اسلایدرهای Hue، Saturation و Lightness و یا با کلیک کردن روی مربع رنگ Result و انتخاب رنگ مورد نظر صورت می‌گیرد.

در شکل زیر برخی از تون‌های زرد در تصویر اولیه تبدیل به ارغوانی شده است.
[تصویر:  05.jpg]
نکته: در رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری خالص، امکان تغییر رنگ وجود ندارد اما می‌توان اشباع و روشنایی آن‌ها را تغییر داد.

جهت جایگزینی رنگ با رنگ دیگر، می‌توان از ابزار Color Replacement tool نیز استفاده نمود.
[تصویر:  06.jpg]
در مواردی که Color Replace Tool از عهده تغییر رنگ به خوبی برنیاید، می‌توان از فرمان Hue/Saturation نیز استفاده کرد.



Desaturate
این فرمان هم مانند فرامین قبلی از این مجموعه در منوی Image و بخش Adjustment قرار دارد. با اجرای این فرمان، اشباع رنگ تصویر صفر شده یعنی تصویر سیاه و سفید می‌گردد.

نکته: برای تنظیم سریع تون و رنگ می‌توان از فرامین خودکار Auto Tone و Auto Contrast و Auto Color استفاده کرد که در منوی Image یافت می‌شوند. اما از آنجا که کاربر هیچ گونه کنترلی روی این فرایند‌ها ندارد، همیشه استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. اما در بعضی از موارد، می‌تواند شروع خوبی برای فرآیندهای تنظیم رنگ و تون باشند.

در فتوشاپ، ابزارهایی نیز برای تنظیم تون و رنگ، تعبیه شده‌اند که معمولا، نحوه اعمال آن‌ها به وسیله قلم مو است. لذا، قبل از اینکه در مورد این ابزار‌ها صحبت کنیم، ابزار قلم مو یا براش (Brush) را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
لینک مرجع