تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس هشتم- Color Balance و Photo Filter
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
Color Balance
فرمان Color Balance جهت اصلاح یا تنظیم رنگ در کل تصویر به کار می‌رود. در این فرمان جهت تنظیم و اصلاح رنگ‌های اصلی و مکمل، ۳ اسلایدر اصلی وجود دارد.
[تصویر:  01.jpg]

ویژگی مهم این فرمان این است که کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه‌های مربوطه، تنظیم رنگ را در تونهای Highlights، Midtones و Shadows متمرکز کند.
مثلا، اگر گزینه Shadows انتخاب شده باشد، جابجایی اسلایدر به سمت رنگ زرد، پوشش رنگ زرد را در بخشهای تیره زیاد می‌کند.
برای حفظ سایه روشن‌ها (مقادیر اولیه Brightness در تصویر)، باید گزینه Preserve Luminosity را فعال کنیم. این گزینه تعادل تون‌ها را در تصویر حفظ می‌نماید (مثلا اگر در تونهای میانی، رنگ زرد را اضافه می‌کنیم، این زرد در قسمتهای روشن، روشن‌تر و در قسمتهای تیره، تیره‌تر اعمال می‌شود).
در شکل زیر، عکس دوم، با اضافه کردن رنگ زرد در Highlight‌ها، تابش آفتاب بیشتری را شبیه سازی کردیم که در بسیاری از موارد، نشانه نشاط و حیات در عکس است.
[تصویر:  02.jpg]
[تصویر:  03.jpg]


Black & White
یکی از روش‌های بسیار موثر برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید و تنظیم تونالیته و کنتراست در آن، استفاده از این فرمان است.
[تصویر:  04.jpg]

همان طور که در شکل فوق دیده می‌شود، در این پنجره اسلایدرهایی به هر کدام از رنگهای اصلی و مکمل در تصویر اختصاص داده شده است. جابجایی این اسلایدر‌ها باعث کاهش یا افزایش Brightness (روشنایی( در هر یک از رنگهای تصویر می‌شود. از آنجا که در زمان استفاده از این پنجره برای تنظیم، تصویر سیاه و سفید بوده و حدس زدن رنگ اولیه نقاط مختلف، دشوار است، مکانیسمی طراحی شده که کاربر با استفاده از آن به سادگی می‌تواند، روشنایی هر قسمت از عکس را در این پنجره تنظیم کند. در این حالت کافی است، کاربر نشانگر موس را روی قسمت مورد نظر روی عکس برده و به چپ یا راست درگ کند. در این صورت، نرم افزار رنگ اولیه را به صورت خودکار تشخیص داده و اسلایدر مربوطه را جابجا می‌نماید.
در این پنجره، با فعال کردن گزینه Tint و انتخاب رنگ، می‌توان تصویر سیاه و سفید را، توسط یک تون رنگی خاص پوشش داد و تصویری تک رنگ یا مونو کروم (Mono Chrome) ایجاد کرد.
عکس زیر، یک عکس تک رنگ با تون زرد است.
[تصویر:  05.jpg]

رنگ یا اشباع این پوشش رنگی (Tint) را نیز می‌توان با دو اسلایدر Hue و Saturation تنظیم کرد.
در این پنجره نیز مانند بسیاری از فرامین دیگر، تعدادی پیش فرض وجود دارد و امکان ایجاد و ذخیره پیش فرضهای دیگر، موجود است.

Photo Filter
‌‌ همان طور که از نام آن نیز بر می‌آید، این فرمان بیشتر برای عکاسان و ادیتورهای عکس طراحی شده است. عکاسان برای اصلاح نور و رنگ و گاهی ایجاد تاثیرات مطلوب روی عکس، از فیلترهای رنگی متنوعی روی لنز استفاده می‌کنند که اغلب آن‌ها از استانداردهای خاصی تبعیت می‌کنند.
[تصویر:  06.jpg]
تعدادی از این فیلترهای اصلی، در پنجره Photo Filter و در منوی Filter قرار گرفته‌اند. همچنین کاربر امکان تعریف فیلتری جدید با انتخاب گزینه Color را داراست. برای این کار، با کلیک کردن روی مربع رنگی، جهت انتخاب رنگِ فیلتر مورد نظر و استفاده از اسلایدر Density که معمولا برای تعریف غلظت فیلتر به کار می‌رود، فیلتر جدید خود را تعریف می‌کنیم. این فیلتر، یک پوشش رنگی را روی تصویر ایجاد می‌کند.
گزینه Preserve Luminosity نیز‌‌ همان طور که در بخشهای گذشته مورد اشاره قرار گرفت، باعث حفظ سایه روشن‌ها و تعادل تون‌ها می‌شود.
لینک مرجع