تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس هفتم- Exposure و Hue/Saturation و Vibrance
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
Exposure
این فرمان برای تصاویر HDR (عمق رنگ ۳۲ بیتی - High Dynamic Range) طراحی شده است اما می‌تواند برای تصاویر ۱۶ یا ۸ بیتی هم مورد استفاده قرار گیرد.
[تصویر:  01.jpg]
  • اسلایدر Exposure، تون‌های خیلی روشن (Highlights) را تنظیم می‌کند، با حداقل تاثیر روی تیرگی‌های زیاد.
  • اسلایدر Offset، تونهای میانی و تیرگی‌ها را تنظیم می‌کند.
  • اسلایدر Gamma Correction، گامای تصویر را تنظیم می‌کند .
برای اینکه با اصطلاح گاما در گرافیک دیجیتال آشنا شویم، به توضیح ساده‌ای در این قسمت بسنده می‌کنیم.گاما ([تصویر:  gama.gif]) پارامتری است که مشخص کننده ارتباط غیر خطی بین مقادیر پیکسلی و Luminance (روشنی‌ها و تیرگی‌ها) در تصویر است.
در دوربین‌های دیجیتال، تصویر اولیه، خطی است و دارای گامای یک (۱) است. حال آنکه واکنش چشم انسان به نور، خطی نیست. یعنی اگر نور دو برابر شود، انسان متوجه افزایش نور می‌شود ولی دو برابر روشن‌تر نمی‌بیند. برای همین، جهت واقعی‌تر کردن تصاویر دیجیتال، پارام‌تر گاما نیز باید تنظیم شود و این عمل به روشهای مختلف تنظیم تون و رنگ اتفاق می‌افتد. از راههای تنظیم گاما می‌تواند استفاده ازفرامین Level، Curves و Exposure باشد.)
استفاده از قطره چکان مشکی و کلیک کردن آن روی نقطه‌ای از تصویر، باعث می‌شود که اسلایدر Offset به گونه‌ای تغییر کند که نقطه مورد نظر سیاه شود. قطره چکان سفید، با جابجایی اسلایدر Exposure، باعث می‌شود نقطه انتخاب شده سفید شود و بالا خره قطره چکان میانی، با جابجایی اسلایدر گاما، نقطه انتخاب شده را به خاکستری میانی تبدیل می‌کند.

Hue/Saturation
یکی دیگر از فرامین پر کاربرد در زمینه تنظیم نور و رنگ، فرمان Hue/Saturation است که در منوی Image و در بخش Adjustments قرار گرفته است.
[تصویر:  02.jpg]

همان طور که در شکل فوق مشاهده می‌شود، در این پنجره با ۳ اسلایدر اصلی با عناوین Hue، Saturation و Lightness مواجه هستیم. این سه، مفاهیمی هستند که می‌توان رنگ‌ها را با آن‌ها تعریف کرد.

Hue: در واقع‌‌ همان رنگ است. مثلا آبی، قرمز، سبز و غیره.

Saturation: در فارسی با غلظت و یا اشباع رنگ نیز شناخته می‌شود. سچوریشن نشانگر پر رنگی و کم رنگی است.

در مثال زیر، در هر دو مورد Hue، سبز است اما سچوریشن تصویر از سمت چپ به راست بیشتر می‌شود.
[تصویر:  03.jpg]

تصویر بالا، از اشباع کمتری نسبت به تصویر پایین برخوردار است.
[تصویر:  04.jpg]

[تصویر:  05.jpg]

:(Brightness) Lightness نشانگر تیرگی و روشنی رنگ است. این تعریف نباید با تعریف اشباع رنگ اشتباه شود. یک رنگ در حد اقل اشباع رنگ تبدیل به خاکستری می‌شود اما در حد اقل روشنی (حد اکثر تیرگی) تبدیل به سیاه می‌شود. در شکل زیر، Lightness از چپ به راست افزایش می‌ابد.
[تصویر:  06.jpg]

برای تغییر دادن پارامترهای فوق در پنجره Hue/Saturation کافی است اسلایدرهای مربوطه را جابجا کرده ویا مقدار عددی مورد نظر را در بخش مربوطه وارد نماییم.

در پنجره Hue/Saturation کاربر نه تنها امکان تغییر رنگ و افزایش یا کاهش Lightness و Saturation در کل عکس را دارد، بلکه قابلیت انتخاب یک رنگ را در تصویر، برای اعمال تغییرات فوق نیز دارد. برای این کار کافی است، کاربر در منویی که به صورت پیش فرض، عنوان Master در آن قرار گرفته است، یکی از رنگهای مورد نظر را انتخاب کند. به محض انتخاب آن رنگ خاص مثلا Magenta، در بخش پایینی پنجره، بازه رنگی مورد نظر به صورت زیر در نوار رنگی بالایی انتخاب می‌گردد.
[تصویر:  07.jpg]

حال با تغییر هر یک از پارامتر‌ها، فقط بازه رنگی مورد نظر در تصویر، دچار تغییر شده و بقیه رنگ‌ها، بدون تغییر باقی می‌مانند. نوار رنگی زیرین، رنگ‌ها و تون مورد نظر پس از تغییر را نشان می‌دهد.

برای تنظیم بازه مورد تنظیم، کافی است پس از انتخاب یک بازه، ۴ اسلایدری را که در بین نوارهای رنگی ظاهر شده است را جابجا کنیم.
[تصویر:  08.jpg]

اسلایدرهای داخلی نشانگر بخشی هستند که تغییر به صورت کامل در آن‌ها اتفاق می‌افتد. دو اسلایدر خارجی نشانگر بخشی است که تغییرات تدریجا در آن‌ها کمتر می‌شود تا به صفر می‌رسد.

کاربر با استفاده از سه قطره چکان نیز می‌تواند بازه رنگی مورد نظر در تصویر را برای تغییر پارامترهای رنگی انتخاب کند.
[تصویر:  09.jpg]

پس از انتخاب قطره چکان ساده و کلیک کردن بر روی قسمت مورد نظر تصویر، بازه رنگی آن قسمت جهت تغییر انتخاب می‌شود. با قطره چکان با علامت مثبت می‌توان بازه‌ای را به آن اضافه ویا با انتخاب قطره چکان منفی می‌توان بازه‌ای را کم کرد.

سمبل دست در پنجره، کار انتخاب بازه و تنظیم را بسیار آسان کرده است. اگر سمبل دست را انتخاب کرده و در هر قسمتی از تصویر، موس را درگ کنیم، در بازه رنگی مربوطه، اشباع رنگ تغییر می‌کند. حال اگر در هنگام درگ کردن کلید Ctrl را نگه داریم، Lightness بازه مربوطه تغییر می‌کند.

روشن و خاموش کردن گزینه Preview، مانند هر دستور دیگری، تصویر را قبل و بعد از اعمال تغییرات مربوطه نشان می‌دهد.

گزینه Colorize یک رنگ خاص را به تصویر اختصاص می‌دهد که بیشتر جهت رنگ کردن عکسهای سیاه و سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند با انتخاب بخشهایی از تصویر (استفاده از ابزار‌ها و تکنیکهای Select)، رنگ مورد نظر را به آن‌ها اختصاص دهد و پارامترهای رنگی مربوط به آن را نیز تنظیم کند.

Vibrance
این فرمان نیز در گزینه منوی Image و در بخش Adjustment قابل دسترسی است.
[تصویر:  10.jpg]

همان گونه که در شکل فوق نیز مشاهده می‌شود، این پنجره شامل دو اسلایدر اصلی است.

اسلایدر پایین، مشابه اسلایدر Saturation در فرمان Hue/Satutation…، اشباع رنگ کلی تصویر را تنظیم می‌کند. اما بخش قابل اهمیت در این پنجره، فرمان Vibrance است. این فرمان نیز اشباع رنگی تصویر را کم و زیاد می‌کند با این تفاوت که در فرایند تنظیم، به گونه‌ای عمل می‌کند که حداقل کلیپ رنگی ایجاد شود. مثلا در زمان افزایش اشباع، قسمتهایی که به صورت اولیه از اشباع رنگ بسیار بالایی برخوردارند، دست نخورده باقی مانده، و قسمتهایی با اشباع کم، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. حال آنکه اسلایدر Saturation، فارغ از میزان اشباع رنگ در بخشهای مختلف عکس، اقدام به تغییر اشباع در کل عکس می‌کند.

در شکل‌های زیر، عکس بالایی دست نخورده است. در شکل دوم، اسلایدر Saturation به اندازه ۱۰۰% افزایش یافته و در عکس پایین، اسلایدر Vibrance به اندازه ۱۰۰% افزایش یافته است.
[تصویر:  11.jpg]

[تصویر:  12.jpg]

[تصویر:  13.jpg]

همان طور که مشاهده می‌شود، بعضی از قسمت‌ها در تصویر دوم، از اشباع بیش از حدی برخوردار بوده که شاهد پدیده پوسترایز در بعضی از بخشهای تصویر خصوصا در قسمتی از سبز‌ها هستیم. اما در تصویر سوم، علیرغم اینکه اشباع در قسمتهایی از تصویر بالا‌تر رفته، تاثیر نامطلوب ناشی از اشباع بیش از حد، بسیار کمتر است و حتی مشاهده تاثیر آن در بعضی از قسمت‌ها، دشوار است.
لینک مرجع