تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: درس ششم- نمودار منحنی
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
قطعا یکی از پرکاربرد‌ترین روش‌ها در تنظیم تون و رنگ در تصویر، استفاده از فرمان Curve با کلید میانبر Ctrl+M است. این فرمان در منوی Image و در بخش Adjustment قابل دسترسی است. (‌همان طور که قبلا اشاره شد، این فرامین در پنل Layers و Adjustments نیز قابل دسترسی هستند که در دوره‌های بعدی در مورد آن‌ها سخن به میان می‌آید.)
[تصویر:  01.jpg]

از تفاوت‌های Curves نسبت به فرمان Levels، امکان تنظیم تون به صورت نقطه‌ای است. در فرمان Level، امکان تنظیم در نقاط انتهایی تیره‌ها و روشن‌ها و نیز در تون میانی وجود داشت. حال آنکه در فرمان Curves، امکان تنظیم دقیق در هر نقطه از نمودار و هیستوگرام وجود دارد. لذا کاربر می‌تواند هر کدام از مقادیر مربوط به تون‌های رنگی یا تیره و روشن را تنظیم کند.
[تصویر:  02.jpg]

همان طور که در شکل فوق دیده می‌شود، تون‌ها در حالت اولیه، به صورت یک خط راست در پنجره Curve به نمایش در می‌آیند. هر نقطه روی این خط نماینده یک مقدار تون (رنگی یا تیره و روشن) در تصویر است. کاربر به سادگی می‌تواند با کلیک کردن و درگ کردن هر نقطه روی این نمودار، آن تونالیته خاص را تنظیم کرده و نمودار مطابق تغییرات اعمال شده تغییر خواهد کرد. برای حذف هر نقطه نیز کافیست که آن نقطه را به بیرون از پنجره بکشیم و یا روی نقطه مورد نظر کلیک کنیم و از کلید Back Space و Delete استفاده نماییم.
Output Level هم با حرکت اسلایدرهای محور عمودی تنظیم می‌گردند.
حرکت دادن یک نقطه در هر جهتی در این نمودار باعث تغییری در آن نقطه خاص از تونالیه و کل تصویر می‌شود (برای حفظ پیوستگی تون‌ها در تصویر، کل نمودار نیز بر اساس تغییرات اعمال شده، تغییر خواهد کرد).
حرکت یک نقطه در جهت چپ و راست، باعث تغییر در Input Level (مراجعه شود به بخش Level) می‌شود. مطابق شکل فوق، حرکت به سمت راست، تونهای تصویر را تیره‌تر و به سمت چپ، تونهای تصویر را روشن‌تر می‌کند.
برای تنظیم نقاط ابتدایی و انتهایی Output و Input، مانند آنچه در پنجره Levels اتفاق می‌افتد، می‌توان نقاط ابتدایی و انتهایی نمودار را در راستای افقی (Input) و یا در راستای عمودی (Output) جابجا کرد.
[تصویر:  03.jpg]

از ویژگی‌های بسیار عمده Curve‌ها، قابلیت تنظیم همزمان تعداد زیادی نقطه (مقدار تون) در آن‌ها است. کاربر به سادگی می‌تواند در نقاط دلخواه و به میزان دلخواه تغییر ایجاد کند. ترکیب این تنظیمات، می‌تواند در توزیع تون و رنگ تصویر تاثیر بسزایی داشته باشد.
برای مثال می‌توان به روش افزایش کنتراست تصویر توسط Curve اشاره کرد، که با دقتی که برای تنظیم تون‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از بهترین روش‌ها برای افزایش کنتراست در تصویر است. برای این منظور کافی است تونهای روشن را روشن‌تر و تونهای تیره را تیره‌تر کرد. در این حالت معمولا نمودار به شکل حرف S در می‌آید و به آن نمودار S یا S Curve گفته می‌شود. (شکل زیر)
[تصویر:  04.jpg]
[تصویر:  05.jpg]

لازم به ذکر است که در بعضی از موارد در این نمودار‌ها ممکن است جای تیره و روشن تعویض شده و جابجایی به سمت بالا باعث تیره‌تر شدن شود. به هر حال با توجه به محور عمودی و افقی نمودار می‌توان تشخیص داد که کدام سو مربوط به تیره‌ها و کدام سو مربوط به روشنهاست.
در زمانی که پنجره Curves فعال است، اگر موس را روی هر نقطه‌ای از تصویر کلیک کنیم، تون رنگی آن قسمت در نمودار موقتا به صورت یک نقطه ظاهر می‌شود. حال اگر دگمه کنترل را نگه داریم، و روی بخشی از تصویر کلیک کنیم، نقطه‌ای روی نمودار قرار می‌گیرد که نمایندهٔ تون بخش مورد نظر است.
در کنار نمودار درپنجره Curves، دو علامت به صورت[تصویر:  06.jpg] وجود دارد که به طور پیش فرض سمبل منحنی انتخاب شده است. اگر کاربر، سمبل مداد را انتخاب کند، این امکان را خواهد داشت که خود با حرکت موس، نمودار جدیدی را رسم کند. (شکل زیر)
[تصویر:  07.jpg]

در پنجره مربوط به Curve نیز مانند پنجره Levels، سه قطره چکان مربوط به White Balance، Black Balance و Grey Balance (بالانس سیاهی، سفیدی و خاکستری) جهت خنثی کردن Color Cast و تنظیم تون سیاه و سفید دیده می‌شود.
[تصویر:  08.jpg]

گزینه Show Clipping نیز‌‌ همان گونه که از نام آن بر می‌آید، در صورت فعال بودن، قسمتهایی را در تصویر نشان می‌دهد که، در یک یا چند کانال، دچار کلیپ در هیستوگرام شده‌اند و بنابراین برخی از جزئیات را در تصویر از دست داده‌اند.
اگر بخواهیم تون بخشی از تصویر را به راحتی تغییر دهیم، کافی است نماد دست در پنجره Curves را انتخاب کنیم ([تصویر:  09.jpg]) و سپس در حالی که پنجره نمودار همچنان باز است، موس را در بخش مورد نظر تصویر به بالا یا پایین درگ کنیم.
در Curve‌ها هم می‌توان کانال رنگی مورد نظر برای تنظیم تون را انتخاب کرد. کافی است که در پنجره Curves و دربخش مربوط به Channel کانال رنگی مورد نظر را انتخاب کرده و اقدام به ایجاد و جابجایی نقاط در نمودار آن‌ها نماییم.
در بخش Curve Display Options در پنجره Curves، کاربر می‌تواند نحوه نمایش هیستوگرام و نمودار را تنظیم کند. مثلا تقسیمات شبکه‌ای در سطح نمودار را کاهش یا افزایش دهد و یا از نمایش هیستوگرام یا نمودار اولیه جلوگیری کند. با توجه به موارد مهمی که در دوره حاضر مورد نظر است، ناچار از پرداختن به جزئیات در این بخش خود داری می‌نماییم. اما علاقه مندان را تشویق می‌کنیم که جهت کسب اطلاع در زمینه جزئیاتی از این دست، به Help نرم افزارفتوشاپ یا منابع مرتبط، مراجعه نمایند.
لینک مرجع