تالار گفتمان آرل

نسخه کامل: فرمت بندی صفحات
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
گزینه های زبانه Page Layout برای ساختار و فرمت دهی به صفحات یک سند استفاده می شوند. در این درس با مهمترین بخش ها و گزینه های این زبانه، آشنا خواهیم شد.
[تصویر:  page%20layout.jpg]
>>>تنظیمات صفحه
>>فاصله متن با کناره های صفحه
گزینه های بخش Page Setup برای تنظیمات اولیه یک صفحه به کار می رود. اگر بخواهید شروع و پایان یک متن، به میزان مشخصی از سمت چپ و راست و بالا و پایین صفحه درج شود،‌ با استفاده از گزینه Margins می توانید این عملیات را انجام دهید.
به طور مثال، اگر گزینه Narrow را از منوی Margin انتخاب کنید،‌ فاصله نوشته ها با کناره های صفحه بسیار کم خواهد شد.
همچنین گزینه Moderate، فاصله نوشته ها با بخش بالا و پایین صفحه را زیاد می کند.
[تصویر:  margins.jpg]
>>عمودی و افقی کردن صفحه
یک صفحه از یک سند Word در حالت پیش فرض، صورت مستطیلی شکل و شبیه به یک برگه A4 است. با استفاده از گزینه Orientation می توان صفحه را به حالت افقی یا عمودی تنظیم کرد.
[تصویر:  orientation.jpg]
>>تغییر اندازه صفحه
با استفاده از گزینه Size می توان اندازه صفحه را به حالت های A3 و A4 و A5 و B4 و B5 و یا به اندازه های دلخواه دیگر تغییر داد.
[تصویر:  size.jpg]
علاوه بر پیش فرض های مشخصی که در این گزینه ها می بینید، می توانید اندازه دلخواهی برای صفحه خود انتخاب کنید. برای این کار، آخرین گزینه (More Paper Sizes) را انتخاب کنید و از بخش Width و Height، طول و عرض صفحه دلخواه تان را وارد کنید.
[تصویر:  size2.jpg]
>>تقسیم بندی صفحات به ستون های متفاوت
با استفاده از منوی Columns می توان صفحه را به ستون های متفاوتی تقسیم‌ کرد. مثلا می توان متون نوشته شده را در دو یا سه ستون مساوی، و یا دو ستون متفاوت، به طوری که مثلا ستون سمت راست، از ستون سمت چپ بزرگتر باشد تقسیم کرد.
در تصویر زیر، صفحه را به ۲ ستون مساوی تقسیم کرده ایم.
[تصویر:  colamns.jpg]

با استفاده از گزینه More Columns (آخرین گزینه) می توانیم ستون های بیشتری را انتخاب و یا ستون ها را به حالت دلخواه خود تنظیم کنیم.
مثلا اگر صفحه را به دو ستون تقسیم کرده ایم، به طوری که ستون سمت راست، کوچک تر از ستون سمت چپ است، با استفاده از بخش های Width و Spacing می توانیم فاصله بین دو ستون، و همچنین اندازه هر ستون را به طور دقیق مشخص کنیم.
[تصویر:  colamns2.jpg]
>>تنظیمات پس زمینه صفحه
قرار دادن واژه یا متن مشخص به عنوان پس زمینه
گاهی اوقات در برخی اسناد Word لازم است واژه و یا عبارتی را به عنوان پس زمینه درج کنید. این عبارت ها می تواند برای جلوگیری از کپی رایت استفاده شوند. مثلا نویسندگان جزوات آموزشی و یا آموزشگاه ها، برای اینکه کار خود را تبلیغ کنند، در پس زمینه جزوات آموزشی شان، نام و تلفنشان را درج می کنند تا در صورت تکثیر جزوه، نام و تلفن آنها محفوظ بماند.
این واژه ها در پس زمینه و به صورت کمرنگ نشان داده می شوند و با کلیدهای Back Space و Delete قابل حذف نیستند.
برای درج این واژه ها از گزینه Watermark استفاده می کنیم. بعد از کلیک بر روی این گزینه، بر روی Custom Watermark کلیک کنید.
[تصویر:  watermark1.jpg]
در پنجره باز شده دو گزینه Picture Watermark و Text Watermark وجود دارد که اولی برای درج عکس و دومی برای درج متن در پس زمینه صفحه به کار می رود.
[تصویر:  watermark2.jpg]
در پایان کار، کلید OK را کلیک کنید.
برای حذف یک Watermark با کلیک بر روی گزینه Watermark گزینه Remove Watermark را انتخاب کنید.
[تصویر:  remove-watermark.jpg]
>>تغییر رنگ پس زمینه
با استفاده از گزینه Page Color می توان رنگ پس زمینه صفحه را تغییر داد.
[تصویر:  color.jpg]
>>درج کادر در صفحه
برای زیباتر کردن سند تایپ شده، می توان دور متن نوشته شده، یک کادر درج کرد. این کار با استفاده از گزینه Page Borders انجام می شود. بعد از کلیک بر روی این گزینه پنجره ای باز می شود که به بررسی گزینه های آن می پردازیم.
[تصویر:  page-border.jpg]
گزینه ستون اول از سمت چپ، برای تنظیم حالت کلی کادر درج شده استفاده می شود. به طور مثال، گزینه Shadow یک سایه به کادر درج شده اضافه می کند. اگر گزینه None را انتخاب کنید، صفحه به حالت بدون کادر باقی خواهد ماند. این گزینه در واقع برای حذف کادر درج شده از صفحه به کار می رود.
[تصویر:  border1.jpg]
از بخش Style می توانید یک کادر دلخواه برای سندتان انتخاب کنید. برای تماشای تنوع این کادرها می توانید اسکرول آن را به سمت پایین هدایت کنید.
[تصویر:  border3.jpg]
با استفاده از گزینه‌ Color می توانید رنگ کادر مورد نظر خود را مشخص کنید.
از گزینه Width برای تنظیم ضخامت کادر درج شده استفاده می شود.
با استفاده از گزینه Art می توانید کادرهای جالب و هنری پیش فرض نرم افزار Word را به عنوان کادر سندتان استفاده کنید.
[تصویر:  art.jpg]
در ستون سمت راست پنجره درج شده، شکل کادر انتخاب شده را مشاهده می کنید. با استفاده از چهار کلیدی که در سمت چپ و پایین کادر درج شده می بینید، می توانید هر کدام از چهار گوشه کادر را حذف و یا اضافه کنید.
[تصویر:  border4.jpg]
با استفاده از گزینه Apply to نیز می توانید کادر درج شده را به کل سند و یا فقط به صفحه اول سند اختصاص دهید.
>>تنظیم پاراگراف و فاصله ها
[تصویر:  paragraph.jpg]
در درس چهارم آموختیم که اگر بخواهیم بخشی از متن نوشته شده را با فاصله ای مجزا از متون دیگر به سمت چپ یا راست صفحه منتقل کنیم، می توانیم از گزینه های Increase Indent و Decrease Indent که در زبانه Home درج شده، استفاده کنیم.
[img]http://www.onlinequize.com/images/lessonword12/indent.jpg[img]
در بخش Paragraph از منوی Page Layout گزینه مشابهی وجود دارد که این تنظیم را به صورت دقیق تری انجام می دهد.
برای این کار، واژه مورد نظر خود را انتخاب، و با استفاده از دو گزینه Before و After، فاصله واژه مورد نظر را از سمت چپ و راست مشخص کنید.
گزینه Spacing برای تنظیم اندازه بین دو پاراگراف به کار می رود. با استفاده از گزینه Before می توان فاصله یک پاراگراف را تا پاراگراف قبلی تنظیم کرد. گزینه After نیز برای تنظیم فاصله بین یک پاراگراف تا پاراگراف بعدی به کار می رود.
لینک مرجع